Spiser du med bevisst oppmerksomhet (mindfulness)?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mange mennesker gjør stort sett alltid noe annet mens de spiser; Ser på telefonen, Ipad, PC, TV, leser avis, prater med andre eller kjører bil. Selv om de kanskje ikke gjør noe annet er oppmerksomheten ofte et annet sted enten de tenker på noe som allerede har skjedd eller de planlegger og tenker på noe som skal skje. Kjenner du den med bollen eller posen med potetgull eller godteri som plutselig er tom uten at du har tenkt over at du har spist av den. Kanskje du føler deg lettere kvalm og skjønner derfor at det er deg som har spist det som var i bollen eller posen.

Når spiste du sist med 100% oppmerksomhet på maten din? Luktet til den før du puttet den i munnen. Kjente den inne i munnen. Var teksturen myk, flytende, sprø, mør eller gummiaktig? Var den kald, varm, lunken? Var den syrlig, søt, bitter, fruktig, salt, krydret, umami (kjøtt), mild, sterk osv.?

Når du spiser med full fokus på maten spiser du automatisk langsommere og derfor vil det være lettere for deg å kjenne når du ikke lengere er sulten. Mange mennesker tror at de ikke er met før magen er så full at det er ubehagelig og kanskje de til og med er lettere kvalm. Hvis du spiser til du er stappmett hver gang vil du spise mye mer enn det du trenger og derfor gå opp i vekt. Hvis du har en tendens til å overspise er kunsten å lære å kjenne når du ikke lenger er sulten. Hvis du stopper å spise da vil du naturlig gå ned i vekt.

Selv om du spiser noe du elsker og spiser for mye av det har du kanskje opplevd at den siste porsjonen du spiste som du egentlig ikke trengte heller ikke var så god som den første. Det er fordi kroppen din prøvde å si til deg at det var på tide å stoppe. Hvis du spiser med full fokus på maten vil det være lettere for deg å kjenne når det er på tide å stoppe. Hvis du har lyst på en porsjon til så tenk og kjenn etter: hvis jeg kom og satte meg ved bordet nå ville jeg så egentlig spise noe i det hele tatt?

Mange mennesker som har prøvd å sulte seg slanke over mange år har så mange gange ignorert kroppen signaler om at den var sulten at de helt har mistet kontakten til den del av hjernen og derfor føler de seg ikke sulten. De må derfor trene seg opp til å lytte til kroppens signaler og følge de. Kroppen din vet naturlig hva som er best for den og vil derfor gi deg lyst på det. Eneste unntaket er sukker. Før i tiden var sukker ikke naturlig tilgjengelig i store mengder og da var det sikkert greit å spise lidt honning eller hva man fikk tak i. I dag er søtsaker tilgjengelig for de fleste mennesker i den vestlige verden i store mengder. Vi må derfor bruke vår kunnskap og omgås de med forsiktighet. Hvis du spiser med full fokus på søtsaker vil du kanskje oppdage at du ikke orker å spise noe særlig av det fordi det i virkeligheten bare er tomme kalorier som får dit blodsukker til å rase opp en kort stund for så å falle drastisk igjen. Spør deg selv om det egentlig er det du vil. Hva ville en sunn person ha spist istedenfor? Merk følelsen av mestring og kontroll når du tar det sunne valget. Føles det mye lettere sagt enn gjort kan du lese mer om det i den artikkelen jeg kommer til å legge ut neste gang J.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Rull til toppen