Særlig sensitiv

Føler du deg veldig ofte sliten kan en av årsakene være at du er særlig sensitiv. Særlig sensitive som også kan kalles høysensitive er ofte mer utsatt for helseplager som utbrenthet, angst, depresjoner, fibromyalgi, stress og migrene. Det å være høysensitiv betyr at du har et nervesystem som er mer sensitivt end gjennomsnittet, de tar til seg 3-5 ganger mer informasjon fra omgivelsene. Dette gjeller blant annet farger, lys, lyder, stemninger og lukter. Det å være særlig sensitiv er ikke noen sykdom men blot et personlighetstrekk som gjeller ca 20 % av befolkningen. Forskere har vist, at det finnes innen alle dyrearter og at det er en viktig egenskap for artenes tilpassningsevne og overlevelse. Elaine Aron, som er amerikansk psykolog har forsket på dette tema i mer end 20 år og gitt ut flere bøker om emnet både om særlig sensitive barn og voksne. Igjennom omfattende spørreundersøkelser har hun kommet frem en liste av fellestrekk for særlig sensitive. Hvis du tror at du er særlig sensitiv vil jeg anbefale deg å lese listen under.

Særlig sensitive har mange av følgene fellestrekk:

De blir påvirket av humøret til de mennesker som er rundt.
De er følsomme overfor smerte.
Hvis det skjer for mye rundt dem, har de behov for å trekke seg unna til et rolig sted.
De blir lett påvirket av koffein og sukker.
De blir lett overveldet av kraftig lys, sterke lukter, grove tekstiler og høye lyder.
De tenker og reflekterer mye.
De blir dypt beveget av vakker musikk og kunst.
De er samvittighetsfulle.
De skvetter lett
De blir lett nervøse/stresset hvis de skal greie mye på kort tid.
De ser lett hvordan de kan hjelpe andre til å få det mer behagelig ved eksempelvis å rette på lys eller puter til en mer behagelig stilling.
De blir irritert/stresset når andre presser de til å gjøre for mange ting samtidig.
De forsøker hardt å huske alt og gjøre alt riktig.
De unngår helst skrekkfilmer og voldelige filmer og tv-programmer.
De blir slitne/overstimulert når det skjer for mye rundt dem.
De blir lett stresset, mister konsentrasjon, blir irritert, hvis de er oversultne eller har søvnunderskudd.
Store forandringer i livet virker veldig voldsomt på dem.
De legger merke til og nyter delikate dufter og smaker.
De får vont i magen når de tenker på; mennesker og dyr som lider, miljøkatastrofer. De har et stort ønske om å kunne ”fikse” det alt sammen.
Når de må konkurrere, eller er til eksamen blir de så nervøse og usikre at de ofte klarer seg dårligere enn de ellers ville ha gjort.
Som barn har de blitt oppfattet som sjenert og følsomme av de voksne.
De har ofte fått høre, at de tenker for mye.
De får ofte skyld for å være hårsåre.

Hvis du sier deg enig i tolv eller flere av de ovenstående påstander kan du betegne deg selv som særlig sensitiv. Ifølge Elaine Aron er 15-20 av alle vesener innenfor alle arter særlig sensitive.

Fortvil ikke!

Igjennom livet dit har du sikkert hørt mange gange, at du er sart, overfølsom, nærtagende, hårsår og tenker alt for mye. Disse ord kommer ofte, hvis man eksempelvis forteller en annen person, at man har følt seg overkjørt. Da får man velmenende råd som, at man må bli tøffere, sterkere, børste det av skuldrene, ikke bry seg og slutte å tenke så mye. Det er sakt i en god mening, men som særlig sensitiv føles det som en kritikk av den man er og man føler seg feil. Alle mennesker har grunnleggene den personlighet de har og den kan vi ikke endre i veldig stor grad. De muligheter vi har er å akseptere, at vi er den vi er og ta noen forholdsregler i vår hverdag. Vi kan ikke styre følelsene våre, men vi kan styrer våre tanker og handlinger og det kan i stor grad påvirke hvilke følelser som blir dominerende i vårt liv. Det første man må gjøre er å finne ut av om den stress man føler kommer innefra eller utenifra eller begge deler. Hvis du ofte kritiserer deg selv for å være den du er, fordi det fører deg ut i sosialt vanskelige situasjoner. Dette kan være både på jobb, hjemme og sammen med venner. Så er din første oppgave å akseptere, at du er den du er. Se det positive i det. Mange særlig sensitive mennesker er omsorgsfulle, givende, kjærlige, kreative, intuitive, ettertenksomme og hjertevarme. De giver en masse til deres omgivelse og gjør verden til et koseligere sted å være. Det du må være oppmerksom på er om du gir mer end du har. Husk også å gi deg selv ellers blir du hudløs og utslitt. Stress kan også komme utenifra som arbeidspress, støy, ubehagelige temperaturer, for mange synsinntrykk.

Personlighetstrekket i seg selv er helt nøytralt akkurat som mennesker har forskjellige sovemønstre som de trives godt med. Vi deler dem in i A-mennesker og B-mennesker. Det betyr ikke at alle A-mennesker legger seg på samme tid på kvelden og sover presis like lenge, men A-mennesker har det fellestrekk at de blir trøtte tidligere på kvelden end B-mennesker og liker å stå opp tidlig. Det har sine fordeler og ulemper å være henholdsvis A og B-menneske og det ene er ikke bedre end det andre. Felles er at de hver især innretter sitt liv sådan at de tar mest mulig hensyn til den søvnrytme som faller naturlig for dem.

Da jeg først leste Elaine Arons bøker og fant ut at jeg var særlig sensitiv ble jeg både lettet og glad. Endelig forstod jeg hvorfor jeg ofte hadde følt meg annerledes og følt at det var noe galt med meg. Jeg ble så glad, at jeg fortalte det til andre, når jeg stod i en vanskelig situasjon, at jeg reagerte eksempelvis med å bli sliten når det var mye støy rundt meg eller mange mennesker, fordi jeg var særlig sensitiv. Håpet var, at den overfor meg skulle forstå, hvordan jeg hadde det og anerkjenne, at jeg var den jeg var. Det som imidlertid ofte skjedde var, at jeg endte i en diskusjon om emnet og til slutt skjønte jeg, at det er vanskelig for andre å sette seg in i hvordan andre har det uansett, om man er særlig sensitiv eller ei. Så jeg bestemte meg for bare å ha det som en kunnskap inni meg og bruke min viten om meg selv til å ta vare på meg selv og den jeg er. Det er det beste råd jeg kan gi til andre særlig sensitive, selv om det er lettere sakt enn gjort i den verden vi lever i.

Hva kan du gjøre:

Redskaper: Bruk først og fremst din sensitivitet til å kjenne hvordan du har og reager når du kjenner ubehag. Spør deg selv hvorfor du føler ubehag og gjør så vidt mulig noe ved situasjonen så det forsvinner. Som forebyggelse kan du:

Sørge for å spise jevnt over dagen.

Få nok søvn!

Ha faste rutiner med noen minutters meditasjon og eller selvhypnose hver dag.

Se på hva du kan gjøre i din arbeidssituasjon for å kunne jobbe i ro. Hvis du trenger å være konsentrert. Hvis du ikke trives i et åpent kontorlandskap kan du se på muligheten for å flytte plass eller i hvert fall sitte lengst in i hjørnet med minst trafikk.

Puste dypt mange gange i løpet av dagen og kjenn etter hvordan du har det. Når du puster ut kan du se for deg en farge som sprer seg ut i kroppen din. Det skal være en farge som du forbinner med ro. Fargen kan godt variere fra dag til dag.

Tenke over hva som gir deg energi og hva som tar din energi, når du prioriterer aktiviteter i din fritid.

Hvis du kjenner, at du reagerer kraftig på sukker og kaffe kan du med fordel minimere inntaket av disse og heller drikke vann og spise gulrøtter, nøtter, knekkebrød og frukt.

Støynivået til små barn kan være en utfordring. Jeg fant ut, at hvis jeg tar på hørselsvern, når de skriker, fordi de er slitne eller lei seg, hjelper det meg til å kunne takle situasjonen på en konstruktiv måte. Man kan også bruke ørepropper, som er lidt mer diskree end hørselsvern.

Handling på butikker kan være slitsomt for særlig sensitive. Et tips kan være å planlegge mat for flere dager så man slipper å skulle på butikken hver dag. Mye, eksempelvis klær og bøker kan man kjøpe på nettet.

Som særlig sensitiv kan man lett bli lei seg og føle seg maktesløs når man ser nyheter på TV som hovedsakelig handler om krig og elendighet. Man må derfor vurdere med seg selv om hvor mye man orker å se på det. Ønsker man å se TV kan det være lurt å velge hyggelige programmer med et positivt budskap.

Hvis man kjenner at det koker i hodet og man føler seg stresset kan det være lurt å tenke; hva er det viktigste jeg skal gjøre akkurat nå og så fokuser på det. Gå eventuelt ut og få lidt frisk luft et øyeblikk.

Når du er sliten kan aktivitet i naturen være et fint sted å lade batteriene.

Det kan også være fint å få en Energibalansering. Jeg har hatt stor glede av å ta en sådan behandling, hvis jeg har vært utslitt etter en periode med for mye stress hjemme eller på jobb. Den får deg til å lande på bakken og etterpå kan man føle seg lidt svimmel fordi man har fått tilført så mye energi, men det er på en veldig behagelig måte. Les mer om energibalansering her.

Din viktigste jobb som særlig sensitiv er å ta vare på deg selv. Sette grenser for hvor mange påvirkninger du får hver dag, hvis du ikke gjør det har du stor risiko for å bli utbrent.