Puster du riktig?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Eller sagt på en annen måte: puster du på den måten som er den beste for deg?

Mange mennesker har så mye stress i hverdagen at de bare puster med brystet. På den måten beveger de primært den øverste del av ryggraden og det er ikke så lurt. Ned gjennom hele ryggraden går nemlig vagusnerven. Vagusnerven styrer hvilken del av nervesystemet som skal være skrudd på.  Aktivitet i den øverste del av ryggraden stimulerer det sympatiske nervesystem. Det er ditt alarm beredskap, som forteller at der er fare på ferde. Når du er stresset puster du helt automatisk med brystet og du stimulerer derfor produksjonen av adrenalin og kortisol. Hvis du har gjort det over lang tid har det blitt en vane og kroppen gjør det helt automatisk. Du har kanskje selv opplevd det å sitte hjemme i sofaen og merke at du er urolig selv om arbeidsdagen er over. Det er nå du burde være avslappet og samle krefter til neste dag. Eller kanskje det tar deg flere dager å få kropp og sjel i feriemodus, fordi det var så mye du skulle rekke før ferien at du er helt utslitt når den endelig starter.

Den enkleste måten å omprogrammere deg selv på er ved å ta dit fokus til pusten. Legg hånden over navlen og la nå magen presse ut hånden mens du slipper luft inn i lungene. Ha gjerne munnen lukket og pust utelukkende med nesen. Pust inn mens du teller til 4 hold pusten mens du teller til 4 og pust ut mens du teller til åtte. Når du puster med magen stimulerer du den nederste del av ryggsøylen og dermed vagusnerven. Kroppen produserer nå mer endorfiner, serotonin og melatonin. Endorfiner får deg til å være avslappet. Serotonin er et lykkehormon som mennesker med depresjon produserer for lite av. Melatonin er det hormon som hjelper deg med å sovne. Det kan derfor være lurt å puste på denne måten hver kveld når du legger deg til å sove. Da vil du raskere og enklere skli inn i søvnen.

Hvis du generelt føler deg mer stresset enn nødvendig vil jeg anbefale deg å begynne å omprogrammere deg selv. Pust bevisst med magen to ganger hver time. Pust inn mens du teller til fire, hold pusten på fire og pust langsomt ut mens du teller til åtte. Hvis du kjenner at du er stresset så sett deg og pust inn og ut 10 ganger på den måten. Da avkopler du kroppen din fra å være i konstant alarmberedskap. Studier viser at langvarig stress påvirker fordøyelsen og immunforsvaret. Så husk å ta godt vare på deg selv og pust med magen for et bedre liv ☺.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Rull til toppen