Gå Naturligt Ned i Vekt

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

”Easy come, easy go”. Det gjelder dessverre ikke for de ekstra kilo som kommer snikende. Al forskning og praktisk viser det motsatte: ”Easy go, easy come ”. Hvis vi går fort ned i vekt setter vi kroppen i alarmberedskap og den gjør alt den kan for å få tilbake det den har mistet. Den tror at du fort kommer til å dø av undervekt. Derfor er veien til varig vekttap å snike seg ned i vekt. Det er derfor bedre å gå ned en halv kilo per uke enn å gå ned 2 kg. Jeg har noen råd jeg gir klienter som ønsker å gå ned i vekt. Det er hverken kostråd eller treningsråd, de handler mer om å lytte til kroppen, bruke sunn fornuft og sørge for å være i forkant:

  1. Før du putter noe mat eller søtsaker inn i munnen så kjenn etter om du faktisk er fysisk sulten? Når spiste du sist og hvor mye? Kanskje det er en stund siden du spiste sist og det er derfor logisk at du er sulten nå. Hvis du faktisk er fysisk sulten så sørg for å spise noe sunn mat innen det har gått en halv time. Hvis du ikke har lyst på noe sunn mat er du høyst sannsynlig ikke sulten. Hvis du venter lenger økes risikoen for at du spiser noe du kommer til å angre på. Kjenn etter hva kroppen din har lyst på. Hvis din første tanke er sjokolade eller kake så kjenn etter om det i virkeligheten er det kroppen din har mest lyst på. Blodsukkeret som først raser opp og så ned igjen. Har kroppen din egentlig mest lyst på sunn mat som tilfører kroppen næring til vedlikehold av en frisk kropp og en jevn strøm av energi som gir deg kraft og styrke til å gjøre alt det du skal gjøre eller ønsker å gjøre.
  2. Når du spiser så gjør det med 100 % fokus på maten (ingen TV, nettbrett, avis, telefon etc). Du har fokus på duften, teksturen og smaken av maten. Spis langsomt…. På den måten gir du kroppen din tid til å kjenne at den er fornøyd og forsynt før du har spist mer enn du trenger. Du vil oppdage at du spiser mindre.
  3. Det er viktig å slutte når du ikke lenger er sulten. Før i tiden spiste du kanskje til du var stapp-met. Du vet at det ikke er sunt og du spiser nå mye mindre til hvert måltid. Spis gjerne flere måltider om dagen.
  4. Ha alltid sunn mat lett tilgjengelig. Det kan være en pose med mandler eller nøtter, frukt, oppkuttet grønsaker eller hva du liker som er sunt. Det kan være til en pause på jobben eller hvis du skal kjøre langt i bil.
  5. Hvis du har en tendens til å spise for mye til måltidene så start med å legge lidt mindre på tallerken enn det du pleier når du spiser middag. Når du har spist det så kjenn etter om du fremdeles faktisk er sulten før du eventuelt bestemmer deg for å ta lidt til. Hvis du tar lidt til så husk å slutte når du ikke lenger er sulten.
  6. Hvis du kjenner at du er mett før tallerken er tom, så kaster du den maten som er igjen på tallerkenen. Du er ikke lenger medlem i ″De rene tallerkeners klubb″. Mange er vokst opp med at man må spise opp maten uansett om man orker det eller ei. Det var viktig å spise opp den gangen vi hadde for lite mat i samfunnet vårt. I dag har vi for mye mat og alt det du putter inn i deg som du ikke trenger, må du trene hardt for å bli kvitt. Er du interessert i det? Nei vel. Da legger du den overflødige maten der den hører hjemme nemlig i søpla. Det er ikke meningen å oppfordre til å kaste masse mat, det er derfor du må ta mindre porsjoner om gangen.
  7. Husk at du alltid har sunn mat lett tilgjengelig så hvis du er usikker på om du skal ta lidt til, så minn deg selv om at du alltid kan spise lidt mere seinere.
  8. Sørg alltid for å være mett når du går på matbutikken og ha med handleliste. Ha full fokus på handlelisten og hold deg til den. Hvis du handler på vei hjem fra jobb kan det være lurt å spise lidt nøtter eller frukt før du drar fra jobben. De fleste er sultne når de er ferdige med arbeidsdagen og da er det veldig lett å la seg friste på vei hen til kassa.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere deg at du vil gå ned i vekt med å følge disse forslagene men de virker ihvertfall for meg. Hvis jeg har gått opp i vekt så er det fordi jeg har glemt å leve etter de reglene og nå jeg «strammer opp» så forsvinner de ekstra kilo igjen. Jeg gjør i tillegg selvhypnose hver dag fordi det er med til å styrke mitt fysiske og psykiske velvære. Jeg bruker en bestemt form som heter 7th Path-Selvhypnose. Du kan også bruke den lydfil som ligger på første side her på hjemmesiden min. Den kan hjelpe deg til å øke din selvfølelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *