Er du hekta på Sjokolade?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Er det umulig for deg å spise bare et stykke sjokolade uten at hele platen blir med i dragsuget (magesekken din)? Først føles det godt og kroppen din svømmer i endorfiner. Når den gode følelsen har avtatt sitter du kanskje med følelser av skam og håpløshet over manglende selvkontroll.

Sjokolade=kjærlighet

Visste du at sjokolade naturlig inneholder det samme kjemiske stoffet som hjernen din produserer når du er forelsket? Stoffet heter fenyletylamin og det selges på det illegale marked som Ecstasy. Det skaper euforiske følelser og er veldig lett å bli avhengig av. Det gir derfor god mening at folk også kan føle seg avhengige av sjokolade. Noen forskere mener i tillegg at en av de andre ingredienser i sjokolade nemlig sukker er like avhengighets dannende som heroin. Så det er vel ikke ulogisk at det kan være en utfordring å bli kvitt trangen til sjokolade.

Den gode nyheten er at du nå vet at det du mangler i livet ditt er kjærlighet. De følelser som ligger bak spising av sjokolade er derfor ofte; sorg, tristhet, ensomhet, lav selvfølelse eller stress. Husk at det er forskjell på å være alene og føle seg ensom. Mange av de mennesker som føler seg ensomme har mange mennesker rundt seg. Hvis du føler trang til å spise sjokolade og du vet at du egentlig ikke er sulten så kjenn etter hvilken følelse du har og reager på en tilfredsstillende måte istedenfor å putte sjokolade i munnen.

Trist eller sorgfull: Hva er det du har mistet? Hvilke gode følelser gav det som du har mistet? Hvis du ikke kan få det tilbake hva kan du da gjøre for å tilfredsstille de behovene? Et eksempel kan være at du har mistet hunden din. Den gav deg masse oppmerksomhet, var der alltid for deg og fikk deg ut å gå tur i all slags vær. Så hver gang du savner oppmerksomhet eller har lyst å gå tur vil du bli minnet om at hunden er borte og det gjør deg trist. En ny hund kan ikke erstatte den gamle men den kan dekke dine behov for oppmerksomhet/samvær og gå-ture. Hvis du får deg en ny hund vil det derfor være en god sannsynlighet for at det er lettere å leve med tapet av den gamle.

Ensomhet: hverken 200 g eller 2 ton sjokolade erstatter det å ha mennesker rundt seg som du er glad i og hvor du føler at det er gjensidig. Så hvis du føler deg ensom må du rett og slett komme ut av sofaen og ta tak. Du kan ta kontakt med venner du ikke har snakket med lenge, ringe et familiemedlem, avtale å møtes på en kafe eller lignende. Hvem har du lyst å bli bedre kjent med? Kanskje de også føler seg ensomme. Sjokolade fikser IKKE dette, du må selv ta ansvar og handle.

Lav selvfølelse: Gi deg selv kjærlighet! Gjør ting for deg selv som ikke inneholder kalorier. Skriv en liste over ting som gjør deg glad og gjør en eller flere av de tingene hver dag. Det kan være: gå en tur, lese en god bok, ta et langt bad, bestill en massasjetime. Vis deg selv at du er verdifull og fortell deg selv at du er verdifull akkurat som du er. Still deg foran speilet og se inn i ditt venstre øye i to minutter. Vær takknemlig for alt du kan finne å være takknemlig for, det øker automatisk følelsen av lykke inni deg.

Stress: se på hva du kan slutte med å gjøre eller gjøre mindre av. Sett realistiske krav til deg selv både i familielivet og på jobben. Ta bedre vare på deg selv.

Kilder: ″The secret language of feelings″ av Calvin D Banyan og ″Constant craving″ av Doreen Virtue

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Rull til toppen